Zabójcze siedzenie

Zabójcze siedzenie
 

Nasi praprzodkowie codziennie pokonywali piechotą wiele kilometrów.
Tymczasem my spędzamy dziś cały dzień przed biurkiem lub telewizorem. Skutki siedzącego trybu życia odczuwa cały organizm.

Zmiany w narządach

Brak aktywności organizmu oznacza mniejsze zużycie energii, a to sprzyja odkładaniu się tkanki tłuszczowej i zwiększeniu poziomu cholesterolu we krwi. Wolniejsze krążenie przyspiesza powstawanie blaszek miażdżycowych w ścianach tętnic. Bezczynne mięśnie słabiej reaguję na insulinę - hormon wytwarzany przez trzustkę, obniżający poziom glukozy we krwi. Efektem jest zwiększone ryzyko zachorowania na cukrzycę typu II. Siedzący tryb życia wiąże się też z częstszym występowaniem raka okrężnicy, piersi i dróg rodnych. Nie wiadomo dokładnie, dlaczego tak jest. Uczeni podejrzewają, źe aktywność fizyczna pobudza naturalne mechanizmy chroniące organizm przed nowotworami.
 

Nieprawidłowa postawa
 

Gorsza praca mózgu

Układ nerwowy zużywa, aż 20 procent tlenu docierającego do organizmu przez płuca. W pozycji siedzącej oddychamy płytko, a brak naturalnej aktywności mięśni utrudnia krążenie krwi. W efekcie mózg jest niedotleniony, pojawiają się trudności z koncentracją i bóle głowy. Te ostatnie mogą też wynikać ze zmian w kręgosłupie szyjnym, obciążonym przez nienaturalne pochylenie głowy np. przed ekranem komputera.

Żylaki i obrzęki

Na krew działa siła ziemskiej grawitacji, utrudniając jej odpływ z dolnej części ciała poprzez naczynia żylne. Gdy chodzimy, kurczące się mięśnie przepompowują krew w kierunku serca. Brak aktywności sprawia, że zaczyna ona zalegać w żyłach. Objawia się to obrzękami kostek i podudzi oraz żylakami. Są to poszerzone odcinki żył o workowatym lub wrzecionowatym kształcie. W takich warunkach mogą też powstać groźne dla życia zakrzepy.

Zmiany w kręgosłupie

Kręgosłup jest unieruchomiony w jednej pozycji, co "zgniata" krążki międzykręgowe (dyski) i prowadzi do zaburzeń ich ukrwienia i odżywienia. Przeciążony zostaje zwłaszcza dolny, lędźwiowy odcinek kręgosłupa. W czasie siedzenia ciężar górnej części naszego ciała nie rozkłada się równomiernie na całym kręgosłupie. Zamiast tego skupia się na guzach kości kulszowych ukrytych pod mięśniami pośladkowymi. W efekcie pośladki robią się sflaczałe i obolałe.
 

Prawidłowa postawa
 

Osłabienie mięśni

W czasie długiego siedzenia praktycznie nie używamy wielu dużych grup mięśni. Należą do nich np. mięśnie brzucha, odpowiedzialne za jego atletyczny wygląd. W efekcie brzuch zaczyna wystawać lub robi się obwisły. Osłabione zostają także mięśnie ud i mięśnie biodrowe, zapewniające stabilność podczas chodzenia. Po wielu latach może to prowadzić do zaburzeń równowagi i upadków, szczególnie niebezpiecznych dla osób starszych.
 

Kręgosłup lędźwiowy

 

Zródło: Focus Medycyna 1/2016 (03.12.2015)

Google Translate  ||  Zmień wielkość tekstu na witrynie  |  Zmień kontrast wyświetlania witryny

Google Plus