Ćwiczenia wizjonetyczne

Pomóżmy naszym oczom

CZARNY PUNKT

Dwie najczęściej występujące wady to krótkowzroczność i dalekowzroczność. Oczy dalekowidza są leniwe i nieruchawe, potrzebne są im głównie ćwiczenia. Oczy krótkowidza są zestresowane. Potrzebują przede wszystkim rozluźnienia. Stres powoduje skurcz mięśni kierujących gałką oczną. Nie bez powodu wada ta najczęściej pojawia się, gdy dziecko idzie do szkoły.
Pozbycie się napięcia mięśni otaczających gałkę oczną jest pierwszym warunkiem poprawy wzroku przy wszystkich typach wad. Służy temu między innymi praca z czarnym kolorem. Już od czasów doktora Bates'a terapeuci widzenia podkreślają nierozerwalny związek pomiędzy funkcjonowa-niem oczu a stanem naszej psychiki. Relacja ta jest o wiele silniejsza niż w przypadku innych organów, bo tak naprawdę - widzimy mózgiem!
W naszej podświadomości zwężona źrenica kojarzy się ze stresem, a zbyt rozszerzona - z uczuciem lęku. Jeśli chodzi o wzrok, dużo światła powoduje zwężenie źrenic, a mało - poszerzenie. Na zasadzie zbieżności tych dwu zjawisk, człowiek zaczyna zarówno bać się światła, jak ciemności. Światło oślepia - odczuwamy przed nim obawę, kojarzy się z napięciem i stresem (przesłuchanie, scena, wielkie jupitery). Czarny natomiast powiązaliśmy podświadomie z ciemnym pokojem dzieciństwa (w mroku czaiły się potwory), ze smutkiem, negatywnymi przeżyciami. Te dwie granice są dla naszej podświadomości stresujące - za dużo światła to źle, za mało - też źle. Staramy się trzymać w środku i stopniowo coraz bardziej ograniczamy zakres poziomu oświetlenia, w którym czujemy się komfortowo. Wyeliminowanie ruchliwości oczu, ograniczenie widzenia coraz bardziej tylko do widzenia centralnego - to czynniki powodujące, że wady wzroku się pogłębiają. Dlatego jedną z ważniejszych zasad rehabilitacji wzroku jest przekodowanie tych dwóch granicznych stanów, przyzwyczajenie do większej ilości światła i dostarczanie odpoczynku oczom poprzez czerń.
Naświetlanie oczu przez zamknięte powieki oswaja nas ze światłem, przestajemy się go podświadomie bać. Musimy także oswoić się z czernią. Szczególnie krótkowidze powinni o tym pamiętać. Ich wada to skutek nawykowego, niepotrzebnego skurczu mięśni.
Jak ćwiczyć?
Postarajmy się wygospodarować we wnętrzu, gdzie często przebywamy, spory fragment białej ściany. Powieśmy na niej jedynie obrazek, na którym jest wyłącznie czarne kółko. Dobrze jest, by można było zmieniać jego średnicę, oddzierając zewnętrzne warstwy jak kolejne warstwy z cebulki. (Gotowe kropki są dostępne w sprzedaży wysyłkowej www.akasha.com.pl) Jego początkowa średnica może mieć od kilku do kilkunastu centymetrów, tak by była dobrze widoczna. Przerywajmy co pewien czas pracę (szczególnie umysłową) i wpatrujmy się w ten czarny punkt. Pamiętajmy, aby nie mrużyć oczu. Wpatrując się w czarny punkt zwracaj uwagę na płynny i spokojny wydech. Im bardziej potrafisz się zrelaksować, tym dłużej będziesz widzieć ten punkt jako czarny, bez poświaty i szarej plamy w środku. Pojawienie się szarej plamy, chęć mrugania lub poruszania się są pierwszymi objawami napięcia oczu i psychiki. Jeżeli szara plama jest większa od czarnej kropki to powiększ kropkę, jeśli będzie mniejsza - zmniejsz też średnicę kropki. Im lepszy będzie wzrok w tym mniejszą kropkę i przez dłuższy czas potrafisz wpatrywać się, widzieć ją ostro i intensywnie czarnego koloru. Ćwiczenie to jest bardzo intensywne. Koniecznie po nim pozwól oczom odpocząć, osłaniając je dłońmi lub wykorzystując ziołową poduszeczkę Biodoktor.
Pamiętaj, by czas wypoczynku oczu był dwukrotnie dłuższy niż czas wpatrywania się .

JAK ROZLUŹNIĆ OCZY ?

Zacznij od twarzy. Rozluźnij mięśnie twarzy, co da odprężenie małym mięśniom wokół oczu. Dołącz do tego spokojny i głęboki oddech. Spróbuj nauczyć się oddechu "przez oczy". Przy wdechu - "wciągasz" oczy do środka głowy - myśląc przy tym, że pobierasz jednocześnie radość, energię, zdrowie. Przy wydechu - myślisz, że wysyłasz na świat dobre myśli, swe marzenia i one się gdzieś tam realizują. Kiedy uczucie ciepła pojawi się z tyłu gałki ocznej - jak gdyby w środku głowy - to sygnał, że mięśnie otaczające gałkę oczną odprężyły się.
Kiedy jest to możliwe, należy stosować palming. Angielskie słowo "palm" oznacza dłoń. Dłońmi obu rąk ułożonymi w miseczki zasłaniasz oczy, a palce krzyżujesz na czole. Sprawdź, czy nie dociera do oczu jakikolwiek promień światła. Jeśli nadal widzisz światło, postaraj się tak przesunąć dłonie, aby go wyeliminować. Łokcie oprzyj wygodnie na stole. Zamknij powieki. Wyobrażaj sobie rozmaite, najlepiej ruchome (ale pogodne) obrazy. Dobrze jest, jeśli w tych wizualizacjach będzie kolor czarny - galopujący czarny rumak, futerko kreta, skrzydła kruka itp. Jeśli masz problemy z wyobrażaniem sobie - skorzystaj z kasety "Palming" z nagranymi wizualizacjami wykorzystywanymi na kursach "Sztuka Świadomego Widzenia". (Możesz je zamówić także w sprzedaży wysyłkowej www.akasha.com.pl) Palming jest jednym z najważniejszych ćwiczeń. Bates opisuje w swojej książce pacjenta, który odzyskał wzrok po całodziennym palmingu mimo że miał 70 lat, astygmatyzm, dalekowzroczność, początek zaćmy i od 20 lat nosił okulary!
Przed każdym ćwiczeniem popatrz na jakiś przedmiot, który znajduje się na granicy ostrości widzenia - jeszcze możesz go widzieć, ale zaczyna być niewyraźny. Po ćwiczeniu popatrz z tej samej odległości na ten sam przedmiot. Czy zauważasz, że choćby na moment widzisz go wyraźniej? Zapamiętuj te momenty ostrego widzenia. Z czasem staną się one coraz dłuższe a widzenie coraz bardziej wyraźne. Powodzenia.

RADY DLA KRÓTKOWZROCZNYCH

Krótkowzroczność jest wadą bardzo często występującą u dzieci i młodzieży. Zdarza się, że po dwudziestym roku zaczyna znikać. Dlaczego tak się dzieje?
Krótkowzrocznych dzieci jest coraz więcej, przede wszystkim z powodu stresu, w którym zmuszone są żyć. Pod wpływem stresu następuje odruchowy przykurcz mięśni sterujących gałką oczną, który się utrzymuje, jeśli się go świadomie nie zlikwiduje.
Przy tej wadzie niesłychanie ważne jest, aby pozwolić oczom na odpoczynek i relaks i aby do ćwiczeń się nie zmuszać. Jeśli poczujemy jakiekolwiek objawy znudzenia i zniechęcenia, należy natychmiast przerwać ćwiczenia i zająć się czymś innym, a wrócić do nich później. Ćwiczenia nie mogą kojarzyć się ze szkolnym "muszę". Jeśli nie wykonujemy ich z chęcią, lepiej nie wykonywać ich wcale. Ponieważ krótkowidz dobrze widzi z bliska, a źle na dalsze odległości, rzecz polega na tym, aby granicę wyraźnego widzenia coraz bardziej przesuwać do przodu.
Jeśli jesteś krótkowidzem i jedziesz w samochodzie jako pasażer obok kierowcy lub z tyłu wozu, możesz ten czas wykorzystać na ćwiczenie poprawiające akomodację (umiejętność ostrego widzenia na różne odległości). Wystarczy patrzeć przez tylną szybę na ludzi, którzy pojawiają się tuż za samochodem i odprowadzać ich wzrokiem dopóki nie znikną.
Istnieje wiele modyfikacji proponowanego ćwiczenia - istotne jest uchwycenie zasady odprowadzania wzrokiem przedmiotów oddalających się. To samo możesz ćwiczyć stojąc na przystanku i odprowadzając wzrokiem odjeżdżające tramwaje czy autobusy. Z czasem możesz ćwiczenie utrudnić patrząc na numery rejestracyjne mijających Cię aut. Zrobienie z tego ćwiczenia gry, w którą bawisz się z dzieckiem w czasie spaceru pozwoli Ci trenować wzrok dziecka w sposób nie kojarzący się z dodatkowym narzuconym obowiązkiem.
Ćwiczenie to jest równie skuteczne w przypadku dalekowzroczności, ale powinno być wykonywane w odwrotnym kierunku, tzn. dalekowidz będzie "przyprowadzał" wzrokiem osoby czy przedmioty. Jadąc autem wybiera postać czy auto znajdujące się na horyzoncie w polu ostrego widzenia i śledzi je wzrokiem dopóki ich nie minie.
Ważne jest przy wszystkich ćwiczeniach, by pamiętać o oddechu i o mruganiu.

ĆWICZENIA Z PODUSZECZKĄ BIODOKTOR

Moja babcia opowiadała, że w czasach młodości jej babci kobiety przekazywały dziewczętom tajemnice, co powinny robić, by podobać się mężczyznom. Uważały, że nic tak nie przyciąga wzroku mężczyzny jak promienny blask w oczach kobiety.
Kiedy wybranek spojrzy w takie oczy, nie będzie już widział niczego więcej, ani stroju, ani fryzury...Pogrąży się w nich jak w studni...
Gdy panny wybierały się na bal lub na spotkanie, po którym wiele sobie obiecywały, dbały przede wszystkim o zapewnienie oczom owego magicznego blasku. Czasem posuwano się nawet do stosowania magicznych środków. Najczęściej jednak stosowano opaski na oczy. Po zakończeniu przygotowań, osłaniano oczy opaską z czarnego aksamitu lub jedwabiu i pozwalano sobie na choćby krótką drzemkę. Pozwalało to całemu organizmowi się zrelaksować, odprężyć, a oczom przywrócić blask. Jeśli była możliwość skorzystania z porady zielarza stosowano nie zwykłe opaski, ale ziołowe poduszeczki na oczy.
Zioła intensyfikowały efekt, a poprzez aromaterapeutyczne działanie wpływały harmonizująco na cały organizm. Dodatkowo ciężar ziołowej poduszeczki, powodując lekki nacisk na mięśnie wokół oczu sprzyja ich odprężeniu, dzięki czemu likwiduje drobne zmarszczki. Przy regularnym stosowaniu pozwala także odprężyć się mięśniom gałki ocznej, co ma znaczny wpływ na ostrość widzenia i szybko usuwa zmęczenie oczu.
Jak wielką ulgę i pomoc zmęczonym oczom i w naszych czasach mogą przynieść te proste metody, możemy sprawdzić sami. Ziołowe poduszeczki Biodoktor pojawiły się w aptekach i sklepach zielarskich.
Dziś nie są wykorzystywane wyłącznie przy specjalnych okazjach, ale coraz częściej stanowią nieodzowny dodatek do komputera, są używane po dłuższym czytaniu, oglądaniu telewizji, albo po prostu wtedy, gdy czujemy, że oczy zaczynają być zmęczone. Wystarczy nawet parę minut kilka razy dziennie tej dobroczynnej ciemności dla oczu, by odwdzięczyły się nam dobrym wzrokiem i pięknym wyglądem. Jeśli jeszcze uda nam się wygospodarować parę minut na wykonanie kilku prostych ćwiczeń przed osłonięciem oczu poduszeczką, a chwili relaksu nie zepsujemy sobie myśleniem o problemach, lecz pozwolimy wyobraźni powędrować w świat piękna i marzeń - efekt będzie natychmiast zauważalny.
Kiedy mamy zmęczone nogi, wiemy, że trzeba usiąść i dać im odpocząć.
Kiedy mamy zmęczone oczy, mówimy "nie mogę już czytać, bolą mnie oczy" i ...włączamy telewizor.
Może warto pamiętać o radach naszych babć i zadbać o oczy, które wszak wszystko o nas mówią...
Jakie ćwiczenia połączyć ze stosowaniem poduszeczki ziołowej, aby szybko uzyskać efekt relaksu i regeneracji wzroku?
1. Zrób kilka kolistych ruchów ramionami, kręcąc 4 razy do przodu - 4 razy do tyłu.
2. Odpręż szyję rysując ciemieniem jak największe kółeczka. Kręć głową kilka razy w jedną, potem w drugą stronę wyciągając szyję.
3. Popatrz jak najdalej w lewo. Najpierw skieruj w tę stronę oczy, potem głowę i na końcu całe ciało. Zrób głęboki wdech - wydech, pomrugaj kilkakrotnie. Potem powtórz ćwiczenie sięgając wzrokiem jak najdalej w prawo. Całość powtórz kilkakrotnie.
4. Zrób głęboki wdech. Mocno zmruż oczy, zaciśnij zęby, napnij mięśnie twarzy. Zatrzymując powietrze nachyl się na 3-5 sekund. Gdy podniesiesz głowę z powrotem do góry zrób wydech, otwórz szeroko oczy i usta, pomrugaj, poruszaj oczami, zrób kilka oddechów i doczekaj się całkowitego odprężenia oczu. Powtórz to ćwiczenie 5 razy.
5. Popatrz 5 razy przemiennie na czubek nosa - na horyzont, narysuj oczami 4 duże kółeczka w jedną, potem w drugą stronę.
6. Pomrugaj kilkakrotnie, opuść głowę w dół i pokołysz nią jak słoń, gdy kołysze trąbą.
7. Podstaw zamknięte powieki promieniom słońca. Delikatnie dotykając palcami czoła, brwi, twarzy (zwłaszcza wokół ust), powiek (szczególnie dolnych) zlikwiduj wszystkie napięcia. Poruszaj oczami mając nadal zamknięte powieki tak, żeby pojawiło się wrażenie, że oczy stają się ciężkie, miękkie i wypełnione światłem.
8. Przy wdechu podnieś głowę nieco do góry, wyobraź sobie, że wciągasz oczy do środka głowy, przy wydechu opuść w dół, pozwól im wypłynąć na zewnątrz. Powtarzaj to ćwiczenie tak długo, jak długo będzie Ci sprawiało przyjemność. Uczucie ciepła z tyłu gałki ocznej i wrażenie nasycenia światłem oczu i całej głowy pomoże osiągnąć głębokie odprężenie i stopniowo pozbyć się światłowstrętu, dolegliwości towarzyszącej większości chorób oczu.
9. Usiądź wygodnie lub połóż się i nałóż poduszeczkę Biodoktor na oczy tak, żeby całkiem wyeliminować światło. Pozwól sobie na kilka minut relaksu. Przenieś uwagę na swój oddech i rytm bicia serca. Pozwól oczom zanurzać się coraz głębiej w czarnej przestrzeni. Głęboka czerń jest świadectwem pełnego odpoczynku i wyciszenia. Im głębszy relaks, tym głębsza czerń powstanie przed oczami.
10. Gdy odpoczniesz, zdejmij opaskę i kilkakrotnie poruszaj brwiami i mięśniami twarzy.
11. Otwierając oczy postaraj się jak najdłużej utrzymywać stan odprężenia.

{rscomments off}